foll0werzz..

Related Posts with Thumbnails

Friday, October 14, 2011

oh pencuri.

assalamualaikum..

aku geram la dengan sesetengah manusia ni kenape la memilih kerjaya sebagai mencuri ataupun part time utk mencuri harta benda org ramai.. tak rasa kesian ke kat orang yang dorg curi maybe orang tu bersusah payah kumpul duit semata2 nak beli kereta last2 pakai kejap dah kena kebas. kenape perlu mencuri?? kenapa tak usaha sendiri cari rezeki halal. rezeki Allah kat muka bumi ni sangatlah luas tapi mencuri jgak yang ko pilih. maybe dorang ni tak takut dosa ataupun dengan mencuri dorang boleh untung cepat hasil titik peluh orang lain. or maybe dorg kesempitan wang dan mencuri adalah jalan yang paling mudah untuk mendapatkan duit/kesenangan dunia. walaupun aku belum pernah lagi kena curi benda2 berharga aku (kecuali hati) tapi aku dapat rasa la kesian sangat kat someone yang harta benda dia orang ambik mcmtu jer.. isk3.

”Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangannya sebagai balasan pekerjaan, dari siksaan daripada Allah, Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”

(Surah Al- Maidah ayat 38)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

macam yang terjadi dekat someone that i care. dulu masa dok kat umah sewa moto dia wat g keje pun kena curi. bukan dia parking bwh pokok ke ape. dia paking kat rumah ok. siap kunci lagi. tak pikir ke cane orang tu nak pegi keje?? tak pk ke dia kumpul duit pnt2 untuk beli moto kesukaan dia?? tak hati perut lansung la.. tak cukup dengan tu baru2 ni kete dia pulak hilang. kete kot!! bukan jam tangan, cincin emas ke ape. K.E.R.E.T.A!! pehh, kalo aku la hilang kete mau nangis. mane tak nye. bayar pun belom habis lagi kena pulak curik. aku tak tau la nape orang zaman skg ni sangat takde hati perut jantung limpa pankreas. da la ilang moto, kete pun ilang jugak. kalo aku jadi dia bule jadi giler da... hurm. lepas tu tadi ade no public call aku. aku igt sape. rupenye2 dia kol.. dia cakap henfon dia hilang.. aku dah xtau nak cakap ape lagi dah. kalo henfon cikai takpe la jgk.. tapi xtau la nape semua benda2 berharga dia hilang. nak kata dia xjaga betul2 tak jgk. tapi kadang2 aku pikir gak kenapa asik barang dia je yang hilang. maybe tuhan tu nak uji dia. kesian aku tgk dia. kalo aku ade depan dia skg kalo bole aku nak ckp.. i wish u are strong. dont put down yourself. juz redha dengan ujian-Nya. Setiap yang berlaku ada hikmahnya.. sekarang orang buat u mcm ni.. one day tuhan akan balas jgak manusia2 cmni.. Allah Maha Adil. be patient, always pray to Him. Dia sentiasa ada bersama hamba2nya yang sabar..

Pencuri/Penyangak/Perompak please muhasabah diri..
For me too.. ;)

S.M.I.L.E :)

0 ekor semut: