foll0werzz..

Related Posts with Thumbnails

Saturday, August 8, 2009

mimpi & H1N1

dunia sekarang telah diegegarkan satu wabak selsema babi atau name laennya H1N1. Photobucket
posting kali ni aku xnk bercerita psl biodata wabak tersebut mahupun langkah2 pencegahannya.
tp ia lebih kepada mimpi mengenainya samada ianya benar ataupun hanya sekadar mainan tidur. waallahualam~

ceritanya bermula:

melaka sentral 6.30pgi:
aku baru tiba dr melaka sentral selepas institusi aku dikehendaki tutup seminggu gara2 wabak tersebut. setelah sampai,aku pun solat subuh dan tdo kejap sb kepenatan. milkysmile

tp tdur ku diganggu oleh seorg makcik cleaner kerana die menghalau sume org yg ade dalam surau tu sb die hendak melakukan kerja2 pembersihan.ciss!~ gnggu tdo wa tol la!milkysmile

ok slepas blah dr surau tu aku menuju ke kedai mkn.menu pagi td nasi goreng+ayam+teh o panas=RM5.50. gile cekik darah~Photobucket
mkn punya mkn dtg la sorg hmba Allah ni duduk depan aku.die pun baru smpai dr kelantan smbil mempelawa die utk mkn bersame2 tp die enggan mungkin sb aku xblanje die kot. huu~

kami pun borak2 la termasuk skali tentang wabak h1n1 yg semakin meningkat kematiannya di Melaka. die pun memulakan penceritaan nye.

hamba Allah: eh,taw x yg H1N1 ni sebenarnya xde ubat.
aku: hah? eh,bukan ke ade vaksin die yg org amerika duk sebok wt tu.
hamba Allah: mmg la ade,tp tu bukan btol2 ubat die.tu kan vaksin utk mencegah.sbnrnya untuk btol2 menghapuskan virus tu mmg xde.sbnrya badan kite sndri yg dpt menentang virus tersebut.
aku tbe2 ke-blur-an sedikit bile percakapan berbaur biologi. milkysmile
aku:eh,mane taw ni?
die pun bercerita la dr mane die dpt taw.

citenye cmni. abg kepada kwn die ni kire cm org alim2 sket la. saya gelarkan abg kwn die tu sbgai X.ok. si X ni boleh dikatakn tiap2 mlm buat solat hajat ape sume utk mengelakkan bala ni terus bermaharajalela membunuh manusia.pada satu malam, die telah mengalami satu mimpi yg mengatakan penyakit ini mmg tiada ubat.tetapi utk mencegahnya, kite haruslah memakan makanan drpd tanah.mknan drpd tanah tu mknenye makanan yg dimasak menggunakan periuk tanah or something like that. tp tu utk mencegahnya sahaja.bukan 100% boleh menyembuhkan.
setelah terjaga dr tidurnye.die pun berfikir barangkali.die pun mengkaji dalam al-Quran pun tidak menyatakan yg wabak ini tiada ubatnya walaupun di Amerika skg sedang giat menghasilkan vaksin menentang penyakit ini.
milkysmile

aku pun tidak mengetahui sejauh mane kebenarannya cerita ni. tp dalam al-Quran pun ada mengatakn setiap penyakit itu mesti ada penawarnya. dan aku juga tidak mengetahui sejauh mane mimpi itu benar ataupun ianya hanya mainan setan semata2.tidak digalakkan mempercayainya 100%. lu pikir la sendri.~ heee..
kite tgk sejauh mane keberkesanan vaksin buatan Amerika itu utk menghalang wabak ini dr terus meragut banyak nyawa di dunia dan baru lah kite fikirkan adakah ianya benar ataupun tidak.
akhir kata..wassalam.

1 ekor semut:

paraxixth said...

ade cara untuk menghindar dari h1ni.
minum air jintan manis.

tabung haji sediakan air jintan manis untuk bakal haji tahun ini