foll0werzz..

Related Posts with Thumbnails

Thursday, March 22, 2012

cerita kosong

good morning people.

-Pagi-pagi bukak blog sendiri. humakaih, opocot terkejut banyak gile spam comments. beratus-ratus. nasib baik ade sistem auto detect spam. kalo takde boleh melecet jari nak men-delete sekor2. sape la punye keje.

-Final year project belom siap lagi ni. adoii, serabut la nak pikir nak letak ayat apa dalam report. nak buat eksperimen lagi, buat analisis lagi. serabut.serabut.

-Haritu aku ade pergi popular, before ni ade pegi polular jugak tapi yang kecik punye. yang haritu pergi besar cikit dari yang sebelum ni. masa before ni pegi aku beli english fairy-tale story book. eh fairy-tale ke. macam buku ala-ala cite zaman dulu2. peminat tegar Charles Dickens tau la. em harga RM19.90. aku tak kisah sangat la sebab first time baca kat internet tapi limited. so dah terjumpa dekat popular ni aku rembat jela. yang baru2 ni pergi kat popular besar cikit tu harga die jauh gile beza. rm8.90 je. agak terkejut jugak la aku sebab beza RM11 kot. harga memang tak sama mengikut saiz kedai ke ape. tak paham aku.

- Semalam aku pergi dengar taklimat pasal PTPTN for final year student. dia kata, 6bulan selepas kita dah habis belajar tu, bayaran balik perlu dibuat. but in case, kalo korang belom dapat kerja dalam tempoh 6 bulan tu kan, korang boleh apply surat penangguhan supaya pihak dorang boleh consider yang korang ni belom ade gaji tetap. tujuan dia adalah untuk mengelakkan diri korang di senarai hitam. nanti korang nak honeymoon tak dapat pegi oversea macam kes sorg artis tu.. opsss. then, tentang pertukaran ujrah dari 3% kepada 1%. dari apa yang aku paham la kan. kadar 3% sebelum ni adalah kadar baki berkurang dan 1% yang sekarang ni adalah dari kadar sama rata. dua2 ni ade pro dan kon dia. semalam ade jugak la buat calculation pasal kadar2 ni kan. pada yang tertulis kat surat PTPTN tu yang kene bayar 3% tu dan berhasrat utk tukar kepada 1% sila la cepat2 isi borang kat website PTPTN. nant anda akan dapat feedback dalam masa 2minggu. katanya la 2 minggu, tapi aku dari last year buat, tak dapat2 lagi feedback nye. bese la, buat kerja slow pun sape yang berani nak pecat dia kan.. *cough. tapi sebenarnya kalau korang terer buat calculation antara kadar 3% dan 1% tu, and rasa 3% tu lagi better, tak payah nak buat penukaran ujrah tu dah rasanya. it depends on yours. nak cite panjang lebar kek sini tak dapat la. okee?


- one more thing, maybe me, is one of million students who doesn't care about financial rule nak mention something la. kot2 nanti esok2 la korang nak buat loan then they give u bla bla bla % (percent) of interest, jangan main sign agreement je. tanya dulu interest tu mengikut kadar sama rata atau mengikut baki berkurang. then, u go back, do some calculations and decide which one is better mengikut kemampuan diri sendiri lah. kadang2 kita amik ringan bende remeh temeh camni kan. tapi sebenarnya ada udang di sebalik batu. aku bukan cakap kosong oke. ini dari apa yang aku dengar dari pihak AKPK tu sendiri. kalau aku salah, dia pun salah la.

ok la, dah sejam menaip. bye.

0 ekor semut: